keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Piilosilmukka- eli kiinteä ketjusilmukkavirkkaus

Olin eilen ekaa kertaa Kässämarttojen Kässäkahvilassa. Paikalla oli ainakin 60 hlöä. Ei siinä hirmuisesti tullut Marttailuun tai Marttoihin tutustuttua, mutta hyvän käsityksen Sukupolvien silmukat kirjan valmistumisprosessista sai Pia Ketolan kertomana.





Kirjaa tehdessä tekijät olivat löytäneet kintaita ja sormikkaita, jotka oli virkattu kiinteillä ketjusilmukoilla. Tätä tekniikkaa on käytetty ilmeisesti Karjalan alueella.


Pian opastuksella kokeilimme tätä teknikkaa.




























Mun mallikappale on erittäin pieni koska tein ensin kiinteitä silmukoita. Sit kun Pia ehti mun luo, niin tajusin, miten nämä piiloketjusilmukat tehdään. Mulla alkaa olla jo voittajafiilis - olen aika pitkällä virkaamistaitojeni kanssa.






































Ja toki valmistakin on. Dip-pipo - jo toinen.





























Malli: Tukuwool, Dip-pipo
Lanka: Tukuwool Fingering värit Auri ja Rae
Puikot: 2.5 mm ja 3.0 mm
Menekki: 40 g