keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Kässämatkalla Tallinnassa

Olen jo yli kymmenen vuotta järjestänyt neuleystäville ryhmämatkoja Tallinnan lankakauppoihin. Eilen vuorossa oli osittain uusi porukka kun keväällä kyselin blogini lukijoiden kiinnostusta lähteä matkaan.

Menimme Eckerö Linellä. Mielestäni sen aikataulu on hyvä. Laiva lähtee Helsingistä klo 8.30 ja kun tulee myöhäisemmällä laivalla takaisin (lähtee Tallinnasta 18.45) on hyvää aikaa kiertää, tehdä ostoksia ja käydä syömässä.

Olin luvannut etukäteen laivalla näyttää miten afrikan kukka virkataan - ja tosi moni sitä halusi kokeilla. Taitavia virkkaajia kun mun neuvoilla sai valmista!



Mä hoidan minibussin varauksen aina etukäteen laittamalla sähköpostia Tulika Premiumiin. Heiltä vastataan nopeasti ja annetaan tarjous. Mielestäni ryhmän koko 12 hlöä on hyvä. Sillä saa hyvin jaettua esimerkiksi tuon taksin käytön. Vaikka ei se hirmuisen kallista ole. Nyt olin varannut auton 2,5 tunniksi, viemään meidän Raasikuun Aadelle ja sen jälkeen Karnalukseen. Kustannukset olivat noin 8 euroa / hlö. Homma on aina toiminut hyvin. Pari päivää ennen matkaa tulee tietoon autonrekkari ja kuljettajan yhteystiedot, satamasta on helppo löytää auto jossa on oma kyltti.

















Viron villalanka tehdas Aade sijaitsee Raasikussa, jonne autolla menee noin puoli tuntia. Aaden tehtaanmymälä on arkisin auki ja siellä käy kuulemma jo joka päivä suomalaisia. Ryhmän kanssa jos sinne menee, kannattaa etukäteen olla yhteydessä ja varmistaa, että lankaa on hyllyssä.



Meidän matkassa oli myös virolainen neuleystäväni Anna. Annan kirja "Saumattomat neuleet" on juuri ilmestynyt suomeksi ja siinä on myös Aaden langoille malleja.































Aadelta jatkoimme Karnalukseen, jossa näin arkipäivänä oli suht väljää - vaikkakin kassajonot oli hitaat.






























Karnaluksessa mun kiinnostuksen kohteena olikin yllättäen kankaat!!































Siksi että huomenna menen saumurikurssille! Onneksi matkassa oli Eitsu, joka tiesi mitä mä tarvitsen mekkoa varten.





























Wool & Woolenissa piti käydä ostamassa ale-Dropseja.






























Mutta enhän mä voinut ohittaa näitä ihania Noron kartiolankoja. Mukaan lähti upea lanka, josta suunitteilla Annan uuden kirjan ohjeella bolero.






























Käytiin vielä Kaubamajan Liann Löngadissa ja Kaubamajan kahvilassa syömässä.































Paluumatkalla Seija virkkas mulle kiitoskukkasen.






























Tää on siis akryylista tehty ihmerätti, patapadan korvike, tällä jynssää hellan, kattilat yms. puhtaiksi ja konepesun jälkeen uudestaan käytettävissä. On kuulemma myös hyvä uusien perunoiden pesussa. Näitähän minäkin vissin kohta virkkaan.







































Näillä pitäis pärjätä seuraavaan matkaan......