maanantai 11. tammikuuta 2016

Lampaasta lapaseen

Kun pari vuotta sitten opettelin kehräämään olin varma, että en ainakaan haluu karstata saati pestä villaa. Valmiit, herkulliset, ihanat ja kauniit villatopsit on mua varten. Mutta toisin kävi kun tutustuin Susiin ja Susien lampaisiin.

Sain kokeilla suomanlampaan keritsemistä ja vasta kun lammas oli parturoitu ja Susi tarjosi villat mulle, tajusin haluavani ne. Niin siistiä ja kaunista villaa.

Särmä-lapasten synty

1. Lampaan keritseminen















2. Villan pesu



















Liotin villapesuaine vedessä 30 minuutti ja sit huuhtelin. Vesi ei ollut sen mustempaa kuin Mupen pesu lenkin jälkeen. Huuhdoin muutaman kerran kunnes vesi oli kirkasta. Vikaan huuhteluveteen laitoin tilkan etikkaa.

3. Villan kuivatus


















Annoin kuivua ilmavasti, välillä kääntelin villoja.

4. Karstaus
Käsikarstoilla aloitin.....

Sit pääsinkin koittaan Rukkikuiskaajan karstamyllyä. Ei oo totta, mitä kaikkea sillä voi tehdä.


















Tästä mun flow tila oikein lähtikin....

5. Kehrääminen





















6. Kertaaminen

Kertasin kaksinkertaiseksi ja tein vyyhdin, jonka pesin ja kerin.



































7. Neulotut lapaset

Olisin toki voinut myös värjätä villan, mutta tämä on jotenkin niin kaunis ja nyt osa Särmää kulkee mun mukana. Ihana lammas, ihana prosessi, vei mut mukanaan.




Tule mukaan kuulemaan, oppimaan, kokeilemaan, kehräämään Cafe Peroban kehruuiltaan ma 25.1. klo 16.30 - lue lisää!