torstai 8. lokakuuta 2015

Kankaan leikkaaminen ja The saumuri

Tänään vihdoinkin pääsin leikkaamaan mekkokankaan ompelukurssilla. No, mulla jäi kaksi kurssipäivää väliin, niin eihän tämä ole sen vuoksi edennyt.
 Meillä kurssilla jokainen tekee omaa työtään, joten etenemme omaan tahtiin, mutta kurssin runkona on tietty ohjelma jonka mukaisesti teoriaosuudet käydään läpi.





























Tänään olikin vuorossa saumurin käytön näyttäminen.




























Saumuri oli langoitettu erivärisin langoin, jotta siitä pystyi helposti hahmottamaan mikä lanka menee minnekin ja mitä mikin lanka tekee ompeleeseen.





























Todella perusteellisesti ja huolella ope kävi nämä jutut läpi ja kyllä tuli sellainen tunne, että saumurin kanssa selviää hyvin, ei sitä tarvii pelätä.

Mä en tänään vielä ehtinyt saumurille, mutta sain harsittua mekon kasaan ja opin uuttakin. Vyötärölle piti tehdä rypytys, tein sen ompelukoneella. Ja onnistui puolihyvin. Onneksi mulla on tää harjoittelukangas tässä ekassa mekossa. Kurssin ope on kyllä tarkka ja huolellinen ja käy kaikki asiat perusteellisesti läpi niin kuin opettajan kuuluukin. On tietysti sitten kunkin oma asia kuinka huolellista työtä tekee.







































Mä luulen, ettei musta tule ompelijaa. Liian monta työvaihetta ja liian hidasta ja huolellista tekemistä. Mutta kyllä mä tän kurssin loppuun käyn. Ja ehkä saan tuon mekonkin valmiiksi.